Arkadaslar bu konu hakkýnda çok düþünce söylendi cok tartýsýldý yazýldý ve çizildi diyanet iþleriyle bizzat ve görüþtüm ve araþtýrdým Son olarak net bilgiye ulaþabildim.Buyrun;
-HARAM YÝYECEK VE ÝÇECEKLERE SEVKEDEN ZARÛRETLER
+Ýslâm dini bazý yiyecek ve içecekleri haram kýlmýþ, kitâb ve sünnet bunlarý tesbit etmiþtir: Murdar hayvan, kan, domuz eti, þarap vb. zarûret hali bulunmadýkça ve mecbur olmadýkça müslümanýn bunlarý yemesi ve içmesi caiz olmayan þeylerdir; fakat zarûret halinde mübâhtýr. Allah Teâlâ þöyle buyuruyor: "Þüphesiz size ölü hayvan etini, kaný, domuz etini, Allah'tan baþkasý için kesilen hayvaný haram kýlmýþtýr; fakat darda kalana baþkasýnýn payýna el uzatmamak ve zarûret miktarýný aþmamak üzere günah sayýlmaz. Çünkü Allah baðýþlayandýr, merhamet edendir."16 Yine buyuruyor: "Size ne oluyor ki, Allah size darda kalmanýzýn dýþýnda, haram olanlarý uzun uzun anlatmýþken adýnýn üzerine anýldýðý þeyi yemiyorsunuz?"17 Mecbur olmak ve darda kalmak (ýztýrar), Kurtubî'nin dediði gibi "ya haksýz olarak bir kimsenin zorlamasýyla, yahut da açlýk halinde helâl yiyecek bulamamakla tahakkuk eder."18
Þiddetli açlýk, susuzluk veya dayanýlmaz zorlama (Ýkrâh-ý mülci) sebepleriyle meydana gelen zarûret halinde bütün haramlar mý yoksa bir kýsmý mý mübâh olur meselesi vardýr.
Kurtubî, tefsiri'nde þöyle der: "Zarûret halinde kiþi bütün mübâhlardan aciz kaldýðý için Allah Teâla bütün haramlarý mübâh kýlmýþtýr.19 Yine Kurtubî "ancak darda kalýp yediðiniz þey müstesnâ" meâlindeki âyetin tefsirinde þu ifadeyi kullanýr: "...murdar hayvan ve benzeri gibi bütün haram kýlýnanlarý kastediyor..."20
Hanbelî Ýbn Kudâme, el-Muðnî'de, darda kalanýn murdar hayvan etini yemesinin mübâh kýlýndýðýný açýkladýktan sonra þöyle der: "...diðer haram ve yasaklar da böyledir."21
Halbuki gerçek, Kurtubî ve Ýbn Kudâme'nin sözlerinden ilk bakýþta anlaþýlan geniþ mânâdan biraz deðiþiktir, zarûret halinde þarap içmek ve ölmüþ insan etini yemenin helâl olup olmadýðý konusunda görüþ ayrýlýklarý vardýr; nitekim aþaðýdaki iki baþlýk altýnda bunlar açýklanacaktýr.
Kaynak:islam Hukukunda Zaruret Hali 'nden alýnmýþtýr



Alýntý





genede allah affetsin tekrarladýysan :P



Bookmarks