KÜLTÜR ÞOKU
Kültür þoku, bir insanýn yeni bir kültürde yaþamaya verdiði tepkidir. Alýþmýþ olduðunuz iklim, yemek, örf ve adetler, dil, sosyal deðerler gibi birçok kavram Amerika'da çok farklýdýr. Yeni bir çevreye girdiðinizde þaþkýn, gergin ve hayal kýrýklýðýna uðramýþ hissetmeniz doðaldýr. Kültür þoku birçok deðiþik þekilde ortaya çýkabilir. Ailenizden ve arkadaþlarýnýzdan uzak kalmanýzdan ötürü özlem duyabilirsiniz. Ýnsanlarýn size çocuk muamelesi yaptýðýný düþünebilirsiniz. Ýngilizcenizi ve davranýþlarýnýzý anlatma ve ayný þekilde karþýnýzdaki insaný anlama sýkýntýsý çekebilirsiniz. Hatta neden evinizi ve ülkenizi býraktýðýnýzý ve okumak için Amerika'ya geldiðinizi sorgulayarak piþmanlýk duyabilirsiniz. Kültür þoku çok yorucu bir dönem olabilir. Ama yeni bir kültürü gözlemleyerek ve sorular sorarak bu dönemi heyecanlý bir hale de getirebilirsiniz. Kültür þoku yeni bir yaþam biçimine verilen geçici bir tepkidir. Birkaç aylýk bir uyum saðlama sürecinden sonra kendinizi daha iyi hissedeceksiniz.
Kültür Þokunun Belirtileri:
Amerika'ya gelen her yabancý öðrenci deðiþik þekil ve boyutlarda olmakla beraber kültür þoku yaþayacaktýr. Bazý insanlar kültür þokundan daha fazla etkilenebilirler. Kültür þokunun belirtileri aþaðýdaki gibi olabilir:
Fiziksel Belirtileri:
· Düzensiz uyku
· Gereðinden fazla yemek yeme
· Yemek yiyememe
· Baþ aðrýlarý
· Karýn aðrýlarý
· Gerginlik
Duygusal Belirtiler:
· Özlem
· Yalnýzlýk ve sýkýntý
· Endiþe ve aðlama
· Anti-sosyallik
· Diðer insanlara aþýrý baðýmlýlýk
· Yeni kültüre karþý sinir ve düþmanlýk
· Yeni davranýþ ve düþünce þekillerine karþý isyan
Kültür Þokunun Atlatmanýn Yollarý:
Kültür þoku zor bir dönem olmanýn yaný sýra, geçici bir süreçtir. Bu süreci daha kolay atlatmak için aþaðýdaki ipuçlarýna bir göz gezdirin:
1. Sözlü ve bedensel iletiþim yollarýný iyi gözlemleyin.
2. Soru sormaktan çekinmeyin. Anlamadýðýnýz herhangi bir þey olduðunda açýklama isteyin. Anlaþýlmadýðýnýz zamanlarda sorduðunuz sorunun þeklini deðiþtirmek, söylediðiniz cümlenin anlamýný kontrol etmek, ya da söylediklerinizi tekrar etmek durumunda kalabilirsiniz.
3. Beklentilerinizi tartýn. Amerika'daki yeni yaþamýnýza ve okulunuza olan tepkileriniz beklentilerinizden kaynaklanýyor olabilir. Herhangi bir þey hakkýnda þaþkýn ya da hayal kýrýklýðýna uðramýþ hissettiðinizde kendinize beklentilerinizin yerinde olup olmadýðýný sorun. Beklentilerinizin yersiz ya da yanlýþ olduðunu fark etmeniz durumunda tatminsizliðiniz azalacaktýr.
4. Çevrenizdeki insanlara önyargýyla yaklaþmayýn. Yeni gelenek, fikir ve yaþam biçimlerini iyi-kötü, doðru-yanlýþ olarak deðil, sadece sizin alýþmýþ olduðunuz kültürden "farklý" olarak deðerlendirin. Olaylara farklý açýlardan bakmaya çalýþýn.
5. Açýk fikirli, meraklý ve esnek olun. Yeni þeyler deneyin. Ýçinde bulunduðunuz ortamdaki deðiþik insan ve kültürlerden öðrenmeye çalýþýn. Ne kadar çok keþfederseniz o kadar öðrenirsiniz.
6. Espritüel olun. Yeni bir kültürü keþfederken hata yapmanýz çok doðaldýr. Kendinize gülebilirseniz çok daha iyi ve rahat hissedersiniz. Hatalarýnýz hakkýnda esnek olabilirseniz diðer insanlar size daha arkadaþça yaklaþýrlar.
7. Faal olun ve kendinize amaçlar belirleyin. Yabancý bir ülkede okumanýn en önemli avantajlarý yeni iliþkiler kurmak, yeni yerler gezmek ve yeni tecrübeler edinmektir. Evde oturarak bir þeylerin olmasýný beklemeyin. Bir öðrenci kulübüne, spor takýmýna üye olun. Okulunuzdaki uluslararasý öðrenciler organizasyonuna katýlýn. Tecrübelerinizi geliþtirdiðinizde çok þey baþarmýþ olacaksýnýz.
8. Ýnsan iliþkilerinizi güçlendirin; yeni arkadaþlýklar kurarak çevre edinin. Mutlu anlar kadar, zor kararlar ve durumlar da paylaþýlmalýdýr. Aileniz ve arkadaþlarýnýz uzakta olduðu için zor zamanlarýnýzda arayabileceðiniz arkadaþlar edinmeniz önemlidir. Aksi takdirde kendinizi yalnýz ve bunalýmda hissedebilirsiniz. Zor zamanlarda baþvurabileceðiniz kiþiler diðer (özellikle sizinle ayný ülkeden olan) öðrenciler, herhangi bir öðretim üyesi, akademik danýþmanýnýz, ilgi duyduðunuz öðrenci kulübünün üyeleri, yabancý öðrencilerle ilgilenen ofis üyeleri ve hatta komþunuz olabilir.
9. "Amerikanlaþmak" ya da kendi kültürel kimliðinize sýký sýkýya baðlý kalmak ve iki kültür arasýndaki dengeyi saðlamak söz konusu olduðunda yapýlacak en doðru hareket, yeni kültüre ne karþý çýkmanýz ne de teslim olmanýz olacaktýr. Böylece, geçici bir süre için bulunduðunuz bu ülkede rahat ve mutlu olabilirsiniz.
10. Okulunuzdaki yabancý öðrencilerle ilgilenen ofisi ziyaret edin. Danýþmanýnýzla yapacaðýnýz konuþmalar kültür þokuna pozitif ve saðlýklý bir açýdan bakmanýzý saðlayacaktýr. Sizden önce bu evrelerden geçmiþ olan binlerce öðrencinin nasýl baþardýðýný öðrenin.
11. Tecrübelerinizden öðrenin. Yeni bir kültürde yaþamak hayatýnýzdaki en önemli ve eðitici tecrübe olabilir.
Yeni Kültüre Uyum Evreleri
Yeni kültüre uyum saðlama süreci belirli duygusal aþamalar içerir. Hayattaki birçok tecrübe gibi, bu sürecin de iyi ve kötü evreleri vardýr. Bunlarýn yaþamakta olduðunuz sürecin doðal bir parçasý olduðunu anlamak uyum saðlamanýzý kolaylaþtýracaktýr.
Ülkenizi býrakarak yeni bir kültürde yaþamaya baþlamak çok fazla güç ve sabýr gerektiren zor bir süreçtir. Ayný zamanda geliþmenizi ve öðrenmenizi, çevrenizdeki insanlara daha toleranslý yaklaþmanýzý ve kendinizi daha yakýndan tanýmanýzý saðlayan bir fýrsattýr. Yeni bir kültürde yaþamayý yavaþ yavaþ, deneyerek, hatalar yaparak, etrafýnýzdaki insanlarýn davranýþlarýný inceleyerek öðreneceksiniz. Hatalarýnýzdan ders alacak ve bir süre sonra yeni çevrenizde kendinizi daha rahat hissedeceksiniz.
1. Gözlem:
Ýlk evre, ortalama 1 hafta sürer. Yeni bir yer, yeni bir ortam ve farklý yaþam tarzlarýný gözlemleme heyecan vericidir. Sýkýlacak ve düþünecek zaman olmadýðý için karamsarlýk yoktur. Okuldaki ilk gün heyecaný, sýnýftaki bu yeni insanlarla tanýþmak, neler yapacaðýný bilmemek, öðrencide kimsesiz biriymiþ gibi olduðu izlenimi verebilir ancak bu karamsarlýk da ilk 1 hafta içinde sona erer.
2. Endiþe:
Ýlk günlerin heyecaný çabucak geçti ama bilmediði bu ülkede ne aradýðýný ve neden böyle bir karar verip bu ülkeye geldiðini kendi kendine sorar. Piþmanlýk belirtileri baþlar. Okulun eðitim sistemi kendine çok yabancýdýr. Büyük ihtimalle bu eðitim sistemiyle bu okulda dil öðrenemeyeceðini düþünmeye baþlar. Ortaya çýkan sýkýcý durumdan kurtulmak için okulunu, kaldýðý aileyi veya en azýndan sýnýfýný deðiþtirmek ister. Sýnýfýnda iþlenen seviyenin ya kendi seviyesinden çok ilerde ya da çok altýnda olduðunu söyler ve okuldaki her þeyden þikâyet eder. Her þeyi býrakýp Türkiye'ye geri dönme planlarý yapar. Türkiye'deki sevdiklerini düþününce, yalnýzlýðýn verdiði sýkýntýyla içine kapanýr ve çoðunlukla her þeye karamsar bakar. Bazýlarý bu evrede, kendisinin bu ülkeye gitmesine neden olanlara kýzar. Ortalama 1–2 ay süren bu evre gerçekten çok önemlidir. Öðrenci eðer geri dönme hatasý yapmaz ise, baþarýlý bir öðrenci olma þansý çok yüksektir.
Bu ilk 1–2 aylýk evrede, öðrenci hem kendiyle hem de bu yeni çevreyle mücadele eder. Bu yüzden eðitimini aldýðý dil fazla ilerlemez, bundan dolayý da endiþesi daha da büyüyebilir.
3. Kabullenme:
Bu evre, geri dönme tarihine 1–2 hafta kalana kadar sürer. Öðrenci artýk okuluna, kaldýðý yere, sýnýfýna ve yeni arkadaþlarýna iyice alýþmýþtýr. Çok sayýda arkadaþý vardýr. Yeni dostlar edinmiþtir. Dilini hýzla ilerletmektedir. Sanki doðma büyüme bu ülkedeymiþ gibi hisseder kendisini. Bu evre, öðrencinin en verimli evresidir.
4. Dönüþ:
Öðrencinin dönüþüne artýk bir kaç gün kalmýþtýr. Ýçinde geri dönme korkusu vardýr. Alýþkýn olduðu bu yeni yerleri, edindiði arkadaþlýklarý ve dostlarý býrakýp geri dönmek, Türkiye'de iþ bulma zorluklarý, ekonomik kriz vb etkenler kültür þokunu tersine iþletir. Kendi anavataný olan Türkiye'ye dönüþünde, Türkiye'ye yeniden uyumu da bir baþka kültür þoku olacaktýr. Öðrencinin kültür þokunu yenmesinde Türkiye'deki ailesine ve sevdiklerine büyük görevler düþer. Özlem ve vatan hasreti çeken öðrenciye baþarýsý için yardýmcý olunmalý, geri dönme gibi bir hata yapmamasý için kendisine manevi destek verilmelidir.



Alýntý
Bookmarks